My LiveStatus.

08 July 2009

Blood Donation Campaign@KMB

Assalamualaikum n hye2 guys! Haha...kali ni aku ade satu topik yang agak best untuk aku ceritakan sebenarnya,coz ape yang baru aku rasai ni tak semua orang sanggup nak buat..kenapa? Cuba aku tanya ea,agak-agak korang suka tak derma darah? Macam ape yang kawan aku kata,reaksi pertama dia bila aku ajak dia pergi donate blood ialah.."WHAT??" sebab dia memang kalau boleh tengok darah pun dia tak nak,huu...tapi ambil course medic lagi even takut darah..takpe,kita lupakan sola tu..berbalik kepada derma darah tadi,pada 8 Julai yang lalu,aku ade join satu aktiviti C.A.S,apart of the IB curriculum n kitorang telah melibatkan diri dalam kempen Derma Darah yang dianjurkan oleh Hospital Tunku Ampuan Rahimah klang,tapi venuenya kat kolej je..and pada mulanya hari tu adalah hari persekolahan biasa,tapi memandangkan last class kitorang end about pukul 9.30 pagi,jadi kitorang decide untuk joined that campaign n donate blood sekali. Sebenarnya dalam hati masa tu sangat-sangat teruja jugak,sebab sepanjang hidup aku yang dah 18 tahun ni,ni lah kali pertama aku dapat peluang untuk derma darah..bestnya! memang teruja sangat waktu tu,dan firstly we all neeed to perfome a medical checkup,fill up the form,blood test n whatsoever..n ari tu baru sah yang aku ni berdarah type B,selama ni tak sure pon darak aku jenis ape,hahaha..n bila aku disahkan cergas,dapat 120/80 untuk systol n diastolic heart pressure,free from drugs,including the medicine,lastly aku diterima sebagai penderma darah pada hari itu,alhadulillah..





After waiting for our turn,finally the time has coming,n dengan terujanya aku pun berlari-lari bagaikan anak kecil yang teruja nak pergi bermain kearah 'port' derma darah tu..bila segalanya dah ready,aku pun start n alhamdulillah,tak sampai 5 minit pun,aku dah siap derma darah,dalam 450 ml darah r gak..banyak kan? Bila aku tengok darah aku dalam beg tu,aku macam suka pulak,pelik gak aku macam mana sesetengah dari kita terlalu fobia dengan darah..aku kalau boleh,nak pergi dema satu paket darah lagi,nasib je nurse tu tak bagi..



After tamat sesi derma-menderma tu,kitorang diminta untuk berehat di kiosk yang disediakan dan dijamu dengan pelbagai juadah yang "lazat" lagi 'enak' seperti biskut,kek dan ubatan supplement,tak dilupakan secangkir teh susu yang agak enak..haha..kira ok r tu,at least ade orang nak bagi makan free,n bila rasa-rasa diri ni dah pulih seperti sediakala,kitorang pun mengangkat kaki pulang dan mengucapkan terima kasih kepada pihak-pihak yang memberi peluang kepada kami untuk experience campaign ni..kalau ada peluang lagi,jemputlah datang ke MCB lagi,buat campaign lagi! Dan yaaaang paling last sekali,wajib keatas kami utk siapkan report C.A.S untuk laporkan ape yang kami dah lakukan kpd pihak kolej..Haha..n that's all,assalamualaikum...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...