My LiveStatus.

25 May 2010

End of Sem II

Bismillah pembuka bicara..
Alhamdulillahirrabbil al'amin..
segala puji bagi Allah
tuhan sekalian alam..

Akhirnya
setelah dua n tiga minggu aku berhempas pulas
dan rehat yang makin tak teratur
tdo yang makin kurang
segalanya berakhir semalam
deng pengakhiran yang sangat baik
dan hampir sempurna dalam sebuah perjalanan yang panjang
aku dipertemukan dengan kesudahan cerita pengorbanan tiga minggu ni
dengan peleraian yang menyeronokkan 
yang menenangkan jiwa aku
yang dah toga minggu tertekan dengan exam dan benda2 lain
walaupun aku dah tertekan tiga minggu ni
tekanan demi tekanan ni sebenarnya memberi kita suatu dimensi pemikiran baru
yang lebih matang dan aktif
yang selama ni da mmakin jarang aku dapat
sebab kiwa makin lalai dengan tugas dan hedonisma dunia
dalam controllable atmosphere
dan aku boleh melihat jauh kehadapan dengan mudah
kalau nak banding dengan
dengan dulu..hmm
takpe la
yang penting sekarang,exam dah habis
dan bermula pukul 12.20 semalam
pas paper biology yang last
aq terima banyak khabar gembira

(i) chemistry aq lagi dua markah nak dapat gred 6
(mintak2 dapat la nnt)
(ii) adik aku jadik junior aq kat KMB since dia layak ke sni
(iii) aq diblanja amir,ngan hidangan pizza hut n teksi percuma ke Putrajaya

haha..indahnye la dunia bila dapat semua ni ari2
tapi sebelum ke cerita semalam
aku nak rewind ke ape yang aku dah alami
sepanjang tiga minggu ni..

************

maka bermulalah cerita 
sekitar awal mei 2010
aku mula dilanda internal konflik
antara kerja,test dan tugas
dan tekanan hebat dari orang yang macam takde kaitan dengan diri ni
tapi nak mengaitkan diri ngan aku..apekah?
aku mula tertekan dan time tu lom exam lg
tapi da mula mcm malas nak blaja
sebab banyak sangat mende yang useless aku kne wat
dan aku tak leh nk study n even prepare for this coming exam
haa~ mak,aku nak study la!
aku rasa macam nak menjerit je time tu
biar orang sume tau ndiorg takkn kacau aku
tp jeritan batin je la yang aku mampu

masa pun terus berlalu
aku mula berhadapan dengan test2 dari cikgu
macam test math yang standardise
test biology
test chem
dan alhamdulillah
semua aku rasakan ade banyak peningkatan 
dari previous test
dengan semua ni
aku rasa diri aku lebih well-prepared la nak berperang kat examination hall
alhamdulillah
even aku tertekan,macam yang aq cakap tadi
tapi still boleh success dlm test
^^

maka dengan berkat persiapan yang baik ni
aku melangkah la ke minggu kedua persediaan ntok exam ni
aku mula study..(eceh!) tapi setakat recall sem i punye chapter la
termasukla baca balik semua sem i punya silibus
itu memang wajib
then aku mulakan dengan study bio..
tapi knape bio? bukan bio last subject ke time exam?
haa~ tu la,korg tak tau
sebab last exam la aku bce biology dulu
sebab malam last tu memang aku takleh concentrate punye
n memang proven pon
aku dok teringat nak balik umah je
n excited sangat nak balik
hehe! tp plan aku yang ni berjaya
aku berjaya wat preparation awal dan memang malam last exam tu
aku takleh baca buku pasal excited nak balik
thus,aku wat latihan past year question je la
tp strategi ni sangat-sangat membantu,alhamdulilah
thanx god,u've shown me da rite path

then,aku dapat pembakar semangat
dihari ibu yang mulia
famili aku datang
nak celebrate hari ibu ngan aku skali
tu yang aku suka kat famili aku
bila nak celebrate sumthin
mesti tggu famli gather dulu
maybe ni la cara bapak aku nak eratkan ukhuwat inter-family 
danhydrogen bonding antara kami
dan yang lebih manis
mak aku masak special ntok kitorg lunch kat KMB
teringat lagi udang masak sambal yang mama buat
yummy! nak lagi..^^
then aku dapat hadiah=sandal croc..
diorang ni da macam celebrate birthday aku je
padahal hari ibu tu
takpe..tapi yang lagi penting
mak aku datang sebab nak bagi moral support
ntok exam ni,dan parents aku bagi ciuman berkat kat aku
aku sangat terharu
sebab sekarang aku masih mampu dapatkan pelukan dan ciuman kasih sayang diorang
dan aku tahu
satu hari nanti aku takkan dapat lagi mende ni
so,sementara ada masa dan kesedaran
aku manfaatkan kasih mereka..

so,where r we?
owh..a'ah,ttg prepare nak exam ni
so,rasanya aq da ptot start ngan persediaan pecutan akhir ke exam
dan aku mula siapkan jadual study aku for exam
n alhamdulillah,sehingga abes exam
semua jadual tu aku dapat patuhi
n aku dapat buat persiapan ngan sebaiknya.

maka bermulalah cerita perjalanan exam aku..

aku mulakan semua ni dgn prancangan yang sebaiknya
dengan tdo awal pd malam ahad tu
dgn harapan,aku akan bgn awal pagi tu
dan alhamdulilah,nampaknye sume tu bjaya
tapi tu utk hari pertama je la
hari yang lain sume
 jadi macam biasa je
biasala
kalau hari2 pertama,memang semangat tu membara

DAY 1
kertas pertama:english B HL
sebelum aku sit for dat exam
aku pergi jumpa
dengan org yang aku anggp mcm kakak aku sndiri
miss nabilah
aku pg ngan harapan nk seek advice from her
sbg bekalan utk exam nnt
n alhamdulillah
kata-kata semangat dari seorang guru sgt2 indah
dan memberikan keyakinan buat aku
utk terus berjuang untuk exam ni
da aku berjaya lalui exam tu dengan baik
macam tu gak la dengan paper two
eventhough aku tnye mcm2 psl format n teknik mnjwb dr tchr before exam tu
tapi sudahnya,aku ttp jwb exam mcm biasa
tchr siap psn lagi..
"..daus,nnt klu jwb,make sure jgn lebih 3 page.."
sudahnya? aku buat 5 page..
hadoyai~
dan paper malay A1 SL aku pd ptg tu
aku hadapi dengan baik
alhamdulillah
walaupun responses to the questions from others agak berbeza
tapi aku yakin dengan haluan aku
da aku teruskan pada hari kedua

DAY 2
bermula dengan paper agama
malam tadi dekat satu malam aku dok study agama
even agama bukan kredit utama dlm IB
tp aq tetap treat agama tu penting mcm subjek lain
malah lebih dari tu
sebab agama yang aku bwk smpi mati
yg lain tu aku tak bwk
n alhamdulillah,agama aku brjaya tmpuhi dan siap awl
aku siap ttido lagi,astaghfirullah~
mgkin sebab aku lambat tdo mlm td
dan exam bersambung ke paper kimia,kertas 1
dan alhamdulillah,seperti dijangka
latihan dengan past year question byk mmbantu aku
tapi halangan sebenar
berada depan aku pasni..
bila aq mula mnduduki kertas kimia,paper 2
dan aku mula mnjadi bingung
tak smena-mena..
knape? ape yang tjadi kat diri aku?
kenapa aku takleh jawab soalan ni,even senang?
aku tak tau..
dan nmpknye,bkn aku sorg cckp cmtu
rmai yang dilema pas jawab paper tu
dan hasil result sndiri da buktikan
markah paper 2 kelas aq
average sume bawah 40,per 60..
dan bermula saat ni,aku da mula rasa down
masya'allah,ape yang berlaku ea?
astaghfirullah al'azim
aku beristighfar banyak2 kpd allah
teringat psan mama bila kita dlm kesusahan
beristighfarlah kpdNya
mungkin saja kita sdg diuji

DAY 3
aku terus mnapak ke dewan exam arini
dengan semangat semalam
bukan semangat baru
aku mula terasa bahang exam yg sbenar
dan keperitannya
kkecewaan aku pada paper chem smlm masih berbekas
dan hari ini,mathematics
subjek yang paling tough
dan aku mula bersikap acuh tak acuh
myakinkan diri sndiri
yg paper SL boleh aku lalui
tapi hakikatnya
tak ada bezanya antara HL dan SL
level difficulties tetap sama
dan menyesallah mereka yang menganggap SL tu senang
termasuklah aku
aku sangat kecewa dalam arini
dan semalam
aku mula rasa sangat takut
kalau aku tak mampu teruskan peperiksaan ni
bila aku balik dari exam
aku terus berdoa
dan sujud kepadaNya
aku mengadu kepadanya
Ya Allah..adekah sume ni ujian buat hambamu?
aku berlindung dengan namaMu yang Maha Perkasa
Maha Agung dan Maha Pengasihani
andai kesilpa,kelalaian hati dan dosa menutup pintu kalbuku
ampunilah diri ini,Ya Allah..
izinkanlah hambamu ini berjaya,Ya Allah
izinkanlah aku lalui semua
ini demi agamamu
demi kedua orang tuaku
demi engkau,Ya Allah
izinkanlah aku berjaya
izinkanlah aku melihat cahaya kejayaan dipenghujung perjalanan ini
walau sepahit mana ranjau dihadapan menanti
bekalkanlah aku dengan iman dan takwa
semoga dapat ku akhiri perjuangan ini dengan baik
dan semoga ianya berkesudahan dengan pengakhiran yang sempurna..
***
harini aku balik awal
samapi je kat bilik,aku terus berehat dalam 30 minit
dan aku terus study for ITGS sok
memang aku tengah penat
tapi semangat aku belum mati
biar aku penat skrg
aku tanak menangis dikemudian hari
lgpn,cuti leh je nk brehat puas2~


DAY 4
dan hari ni
berbeza dengan semalam
kalau semalam aku datang dengan semangat yang pudar
harini aku datang dengan semangat yang baru
selepas aku bermuhasabah diri
dan menyiapkan bekalan ilmu dengan sebaiknya
aku menjejakkan kaki ke dewan peperiksaan dengan yakin
siap tak bwk lappy lg
cuma berbekalkan nota sbg persiapan terakhir
dan alhamdulillah
aku berjaya lalui exam ni dengan kepuasan
dapat jawab dengan sebaiknya
dan even tak la panjang macam orang lain 
tapi aku yakin dengan jawapan aku
alhamdulillah..syukur kehadiratmu,Ya Allah
habis je exam
aku terus balik bilik
untuk study subjek kegemaran aku
and luckily
exam kali ni letakkan bio pada hujung exam
dan aku da pon wat persiapan ntok exam bio seminggu lebih awal
dan persiapan2 tu masih tetap segar dalam pemikiran aku
so,dengan berbekalkan kurniaan allah yang mencurah dingin kat luar
pabila pohon menyubur disirami rahmat Ilahi
hati aku bagaikan turut subur sekali
tatkala diingati seseorang yang turut menyukai situasi 
hujan yang dingin ni
beliau lantas menghubungku
katanya
hujan adalah rahmat allah yang paling bernilai buatnya
baginya
bukan sahaja rahmat air hujan itu sendiri yang menggembirakannya
malah
suasana dingin dan selesa ini sangat kondusif
alhamdulillah~
kadang2

apabila allah turunkan sesuatu buat kita
terlalu banyak nikmat yang dibawa bersama
hanya hati yang bersih melihat
dan mensyukuri nikmatnya
maka rugilah mereka yang tidak bersama mensyukuri kurniaan allah ini
walau dengan semudah mengucapkan alhamdullah..
***
petang ni,alhamdulillah
PCZ dtg utk sama2 berbuka or iftar together dengan kami
dari kumpulan usrahnya
dan dengan bekalan yang beliau bawa dan makanan DS dlm talam
aku
ah tong
amir rosli
wan asyraf
kitorang buka sme2 kat belakang surau
sounds cliche?
tp aku bersyukur
sebab ade la gak orag yang sud bawak kami
raikan kami
dengan ukhuwah dan famili bonding dalam usrah
sungguh
apa yang diasaskan oleh Imam As-Syahid Hasan Al Banna
berdasarkan teladan hidup baginda
adalh satu pendekatan terbaik buat umat Islam bersatu
bermula dengan foundation yang paling utuh
diperingkat akar umbinya
bermulanya proses Ustaziyatul Alam
dengan mengukuhkan diri sendiri
dan itulah apa yang kami cuba dapatkan
sebelum bergelar doktor 
suatu hari nanti
***

DAY 5 : FINAL 
dengan kesegaran maksimum
aku melangkah ke dewan exam pg ni
dengan keinginan kepada noktah perjuangan tiga minggu ni
aku bangkit awal pada pg ni 
seawal jam 5 pagi
sebab tertido awal,kat surau plak tu
sangat nyenyak tdo kat sana
aku yakin dengan persiapan yang aku dah lakukan semalam
aku mampu lakukannya
dan pada paper 1
aku lalui dengan yakin dan mudah
  tatkala bahang balik rumah
mula terasa
aku mula menyiapkan persiapan akhir
utk kertas terakhir
bila aku mula pegang kertas akhir bio
aku tersenyum riang
alhamdulillah
nampaknya
bekalan aku teoat dan mencukupi untuk jawab semuanya
dan aku tersenyum riang menjawab paper bio ni
dan aku katakan pada diri ku
allah mendengar den menerima permohonan ku kelmarin
untuk aku dapatkan pengakhiran yang sempurna dari exam ni
dan tepat 12.20 tengahari
aku serahkan tinta perjuangan terakhir aku dlm peperangan ini
alhamdulillah
alhamdulillah
alhamdulillah
alhamdulillah
alhamdulillah
alhamdulillah
alhamdulillah
segala puji buatmu
dan dengan izinmu
aku berjaya akhirinya,ya allah
aku nak balik
dan khabarkan kepada org tuaku
aku lalui semua ini dengan baik-baik saja
***

END OF EXAM

***
 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...