My LiveStatus.

02 April 2011

Light painting technique experimental!

Salam..arini aku nak share ape yg aku buat malam td. (Apa aku buat mlm td?) Haa...buat kali pertamanya aku sanggup bersusah payah abeskan masa (lepas penat study) ntok amek gambar and trying new technique ntok snap gambar dalam gelap,dan buat any corak or work guna lampu. Macam mana tu? Haa..macam ni..teknik ni is commonly known as or recognised as LIGHT PAINTING TECHNIQUE.



Aku dan nama aku guna teknik ni.
So basicly ni teknik yang sama orang pakai kalau nak buat gambar2 mcm kat highway tapi macam2 lampu ade atas jalan tu. Cuma maybe sebab ni first try aku,so agak susah la aku nak setting yang terbaik. Tak apa,yang penting kita belajar kan? So dat pasni maybe bila aku da banyak belajar,n practise, the result WILL be better kan?

sample from experts (visit here)
Haa..konsep utama dalam nak buat gambar ni ialah,mesti gunakan ISO yang tinggi (tp jgn tinggi sgt) dan exposure yg sgt2 slow (aku guna F/30 saat) ntok able ko lukis tulisan tu dan let the lens to capture everything u draw. So then mase lens tu sdg capture,tulis la ape2 pakai lampu or laser or etc n tggu kamera abes capture n process. Sebab kita guna exposure sgt slow,so dat the gambar will take a bit lama gak la nak proses gambar tu. Ni antara hasil lain yang aku buat dengan kwn2 aku mlm semalam,pkul 12.00 smpi pkul 2 pagi kat basketballcourt.kmb ngan kebenaran pakguard.

Kalimah suci dalam seni yang baru,hehe.

Khas buat KMB-ians yang akan abes diploma ni.
Actually nak amek ni tak susah,cuma nak kena kejungkan tangan tak begegar pgg kamera la,sebab nk hasil dia nmpk sharp n crisp. Lagi bagus klu pakai tripod (sngt digalakkan) dan sila pakai mode manual,jgn la pkai auto or full auto k? Belajar pkai manual mode. Ni antara mode setting yang aku pakai.

Exposure time tu actky aku select bulb,so dat kita leh set exposure time ikut suka kita
Simple kan? Cuma perlu ade setting mcm kat atas ni,tripod dan lampu. Oh ya,n kreativiti..bukan senang nak buat,tapi sgt fun! So sebelum aku balik ke bilik semula,aku cuba amek gambar pokok kat padang pada waktu tgh malam (biasa org amek waktu ptg je kan?) dan aku cuba amek agar gmbr tu nmpk mcm kat safari africa waktu mlm,tp nampak mcm padang tgh burnt-out. So,tgk n judge k?

Padang di hening malam.
So,tu je yang aku leh share kali ni. Oh ya,aku sdg dlm misi persiapan akhir dalam exam IB aku,so doakan aku berjaya dan boleh fly! Nnt nak amek gmbr old building kat Europe lak,hehe..Salam~ ^^

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...