My LiveStatus.

18 December 2010

It's kerabu day!

Pagi ni aku bangun dengan tenang, nun jauh di sanubari dan benak naluriku,aku kedengaran sayupan bunyi burung bersahut-sahutan dan ayam berkokok riang. Bunyi kenderaan kurang kudengari dan cuaca agak tenang. Jam menunjukkan tepat pukul 7.45 pagi, dan aku mula terdiam. Petanda-petanda ketenangan ini bagaikan memberitahuku sesuatu, hari ini tenang dan senyap sunyi, menandakan ianya hari Sabtu (orang tak pergi kerja) and aku memberitahu diriku sendiri, it's kerabu day!


Yahaa! Ye, kalau ikut kalendar rasmi keluarga aku, hari Sabtu ni ari rasmi utk kitorang satu famili sarapan nasi kerabu,dan nasi kerabu ni memang dah jadi satu kewajipan utk menu pagi Sabtu ni. Kenapa nasi kearbu,bukan fish n chip or roti canai mamak? Haha..ntah, maybe sebab sedap dan lauk dalam kerabu tu sangat menarik minat aku. Actually sejak aku kecik lagi aku minat makan nasi kerabu but since kat Johor, agak payah nak bertemu dan bertentang mata dengan nasi kerabu, so aku cuma leh makan nasi kerabu pada musim bazar ramadhan dibukak je la. And since aku da dok kat KL sekarang, so memang senang la nak beli nasi kerabu ni.

Pasar tani kat Setiawangsa,lokasi aku mencarik nasi kerabu kegemaran aku!
Lokasi pasar tani tempat aku beli nasi kerabu ni senang je nak carik. Wat sesape yang selalu round kat Setiawangsa, just carik Atrium Setiawangsa and kat depan BSN Setiawangsa, korang akan jumpa lokasi pasar ni. Tapi just bukak ari ujung minggu la kalau tak silap aku. So, berbalik kepada topik aku, nasi kerabu ni memang tradisi famili aku, cuma yang pelik tu, knape nasi kerabu sbg lauk sarapan? Satu sebab yang kukuh ialah takyah makan tengah hari lagi sebab makan anis kerabu ni je tahan sampai ke waktu lunch.

So, apa yang ada dalam nasi kerabu ni sampai aku leh ketagih? Menurut pandangan local (Juraimy, et.al 2010) beliau mengatakan ade la solok lada, ulam-ulam dan daging panggang, which is my most gile faveret la lauk ni! Memang sedap and in addition, ade la sikit-sikit keropok ikan, sambal belacan dan beberapa kuah yang aku tak tau (Ikram Noor,et.al 2011) Nasik nye la warna seakan-akan biru indigo, pewarna yang diletak ialah asli dan antural serta bebas dar bahan kondisioner berbahaya, mahupun azo atau tartrazine.

Wajah nasik kerabu dalam bungkusan rasmi.
Lauk pauk dan rupa nasi kerabu yang da siap-siap nak dijamah.
"Nasi kerabu merupakan hidangan nasi yang asalnya bewarna kebiruan, dan biasanya dimakan dengan ikan kering atau ayam goreng, daging panggang, keropok, budu dan ulam-ulaman lain. Warna biru nasi terhasil daripada kelopak bunga telang yang digunakan dalam masakan. Kini kesukaran menyediakan pewarnanya, menyebabkan ia disediakan bersama nasi putih biasa atau warna nasi kerabu kuning yang dimasak dengan menggunakan kunyit. Nasi kerabu amat popular di negeri pantai timur seperti Kelantan dan Terengganu, dan sekarang ini ia boleh didapati di seluruh negara. Ia juga sering dimakan bersama solok lada."
"Nasi Kerabu - Wikipedia Bahasa Melayu, Ensiklopedia Bebas." Wikipedia, Ensiklopedia Bebas. Web. 17 Dec. 2010. .

So, dengan ini saya menggalakkan la kawan-kawan makan la juadah tradisi masyarakat pantai timur ni, lagi-lagi kepada meraka yang akan fly overseas. Bak kata orang, before kita nak kenal tempat orang, kenal la dulu tempat kita sendirik ni,kan? Moga berjumpa lagi! ^_^


2 comments:

kakak said...

ble amek gmba nasik ni?? patot r tetibe kamera ad kt atas meja mkn..

+firdausmatnoh+ said...

oh,pagi tadi la bfor makan aku amek~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...