My LiveStatus.

19 March 2011

Jaga jarak anda,ingatlah iman yang tersayang.

assalamualaikum! haha..skarang ni mula timbul byk idea dalam nak berdiskusi ttg sedikit sebanyak soal agama dan peringatan. bukan la nk bicara ttg hukum,tetapi lebih kepada peringatan sebenarnye dan, tadi tengah browse2 kat facebook, kat page kwn sorg ni *tgh bosan dan sgt penat ntok smbung study* tetibe terjumpa suatu poster yang sngt nice dan menarik,designnye sgt catchy!



Poster terbaik,sgt menusuk kalbu dan jiwa,oyeah~
Dan ape yg kit dapat tengok kat poster ni ea? erm..let's take a look..ade beberapa perkara menarik yang cuba diketengahkan designer,kn2?
  1. Tak kira ape jua mende/niat/sebab atau subjek pertemuan (makan,belajar), yg penting adalah adekah kite menjaga jarak?
  2. Sape tak puas ati kne jarak? Klau nk mintak runding ttg mende ni,pg la mintak kt yg buat ketetapan ni sndirik,hehe~
  3. Satu hadis yang sangat perlu kita ingat..."sesungguhnya memegang kulit seorang muslimah (bagi lelaki) adalah lebih haram dari memegang kulit sebijik b*** yag berlumpur najis dan nista.."
Tapi jangan la salah faham *ni slalu org slh tafsir* dari hadis ni,maksudnye bukan kulit wanita tu lebih najis dari kulit menatang tu,tapi haram dan tidak patut dipegang kulit wanita sebab kesannya lebih berbahaya dari kita memegang khinzir.
  1. Kalau kita pgg khinzir,kita kena samak sebab....rasenye,ade kaitan dengan kajian sains yang membuktikan hidupnya suatu bakteria berbahaya kpd badan yang sukar dibunuh walaupun diletak dlm keadaan extreme temperature,condition or pH value keadaan setempat melainkan bakteria itu tersentuh tanah,maka tu la sebab nye kite kne samak,so that pergilah bakteria itu bersama bahayanya, tapi samak bila binatang tu basah je,kn? Kenapa time basah je? Cuba fikirkan,kaitkan dengan ability of bacteria to spread within wet and dry condition,mne yg lebih favourable? Tu kalau kite tersentuh binatang haram ni,tapi....
  2. Kalau kte tersentuh kulit wanita walaupun secara tidak sengaja *apatah lagi secara sengaja*, akan wujudnya suatu effect atau org kate,mcm ade karan tetibe rasa dlm sentuhan tu,punye bisa sentuhan tu,smpai mampu menggoncangkan hati dan terdetik dlm hati suatu bisikan syaitan yang mengatakan...
    1. "...aish,lembutnye.."
    2. "..omg,gebunye.."
  3. dan lain2,tanak pikir soal tu,dan syaitan mendapati nafsunye sudah di'trigger' maka mudahlah ia mula menjalankan tugasnya,menggoda anak adam melakukan sesuatu yang diluar pertimbangan imannya. Dan mungkins sesuatu diluar kawalan mudah berlaku tatkala hati itu bergoncang hanya kerana sentuhan. Malahan wanita juga,sperti umum mengetahui bahawa sangat sensitif pada sentuhan lelaki, sepertimana lelaki kalah pada pandangan terhadap wanita. Tu la sebabnya lelaki diminta menjaga pandangannya. Malah turut disebut dlm al-quran supaya kita menundukkan pandangan agar tidak terlihat perkara yang bukan hak kita utk lihat,seperti yang disebut dalam Surah An-Nur,ayat 30:
"..Katakan pada lelaki yang beriman untuk menurunkan dan menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya. Itu adalah suci bagi mereka. Sungguh! Allah mengetahui apa yang mereka lakukan.."

    Bayangkan,tu baru bab kalau tak sengaja,tetapi hari ni kita lihat dalam kalangan kita sendirik,ada yang sudah tidak lagi malu dengan allah,menepuk tampar rakan berlaianan jantina dengan selamba badaknye, malah tidak rasa sebarang 'karan' lagi tatkala tersentuh..masya'allah,kiranya suatu dosa kecil kira terus2 dilakukan tanpa rasa bersalah dan takut kpd allah,mampu menjadi satu dosa besar,dan tatkala mereka melakukan semua ini,adekah terdetik dalam hati mereka ini semua suatu dosa? Kenal dosa tak? Kalau tak kenal,bwk2 mngucap kayh? Kalau kenal,mesti tau impaknye bukan?

    Kita fikirkan, dalam al-quran ade menyebutkan bahawa sesunggunya dilarang keatas kita menghampiri zina,kenapa? Sebab sekali kita terjebak,sukar utk kita keluar dari jalan zina ni,sebab godaanya sangat kuat,malah kita tau,nikmat syaitan ni mane ade yg tak sedap,semua nikmat,tapi nikmat dunia dan derita di akhirat la jawabnye. Perbuatan zina sendiri bermula dari perkara yang sekecil2nye seperti berduaan. Apabila degree of keyakinan dan kepuasan tu mula bercambah,maka berpegangan la pulak dan bila nikmat pegang2 da datang,maka syaitan,seperti dalam janjinya dalm surah An-a'raf,ayat yang ke 16 dan 17..

    "Dia (iblis) berkata: Sekarang, kerana Engkau telah menyesatkanku, sesungguhnya aku akan mengintai dan menghalang mereka dari jalanMu yang lurus. Lalu aku akan mendatangi mereka dari hadapan mereka serta dari belakang mereka dan dari tangan kanan dan dari tangan kiri mereka, dan Engkau tidak menemukan kebanyakan dari mereka bersyukur (kepada Mu)."

    Maka akan diasaklah anak adam dari segenap arah utk melakukan zina,dan sebab terlalu banyak menghampiri zina dan terdedah kepada perkara yang memungkinkan zina,maka ramailah antara mereka yang kecundang,kerana menghampiri zina.

    Tersebut suatu kisah, kurang nak ingat secara detail tetapi pernah malaikat ingin merasai memiliki nafsu dan akal seperti manusia dan diperkenankan Allah,maka ia turun ia kedunia,maka dalam beberapa jam saja malaikat diberikan nafsu,ia telah melakukan minum arak,diikuti zina dan bunuh lastly, dan ia berkata,sesungguhnya kekagumannya terhadap anak adam dizahirkan kerana mampu menahan nafsunya.

    Nak cerita kat sini,memang susah nak kawal nafsu,aku sendiri mengaku memang susah,tapi yg wat aku keep motivated ialah janji allah bahawa, barangsiapa yang berkorban kerana mengharapkan keredhaanya, Allah akan kurniakan keberkatan dalm hidup dan nikmat dariNya,peganglah janji Allah ni,Allah Maha Penyayang dan Benar,kn?

    Tetapi,ape salahnye berubah kearah yang lebih baik,kan? Moga Allah merahmati mereka yang inginkan perubahan dan membantunya untuk berubah. Wallahua'lam,maaf jika artikel ni menyinggung or salah dari faktanya boleh dimaklumkan kpd saya..:)

    11 comments:

    nurlisa kamal said...

    bravo. :)
    love this post.
    ingatkan nak buat ulasan pasal ni dalam my blog..but since dah ade orang buat...hehe~ no more dh la kot.. :P

    good post.may Allah ease. :)

    +firdausmatnoh+ said...

    alhamdulillah,syukran anti! ana pon nk wat cm anti,bdakwah guna blog,hehe..syukur kpdNya yang membuka pintu hati ni malam ni,ade hikmah knp mls nk blaja mlm ni,haha~

    nurlisa kamal said...

    ada bahayanya...namun shahkang pernah pesan pada ana, kena berani face risiko dikritik kerana orang mungkin berbeza tafsiran dengan apa yg kita tulis.

    goodluck! :)

    Anonymous said...

    abes time macam mane? bukan meja2 mmg dah disusun ikut group irp yg mmg selalu mixed gender?

    +firdausmatnoh+ said...

    baiklah..tak sume la yg 100% agree kn? meh teruskan..:)

    +firdausmatnoh+ said...

    anonymous,jarak jgn dekat dan tgjwb anda menjarakkan yang rapat..definisi rapat tu sila dihayati,k?

    Anonymous said...

    kalau jadik doctor, mmg kena sentuh patient kan? takkan tuh pun semua doktor laki dah kena 'karan'? lemahnya iman.

    Anonymous said...

    ohh abang daus~
    - YB sg p...-

    +firdausmatnoh+ said...

    haha..yg tu menarik,thx anonymous..klu cmtu,abes la sume laki kne karan sejak zaman kegemilangan islam kn? abes la ibnu sina sume,pgg patient je tros down iman,haha...bukan ke kite jd doktor ni sbb niat kita,nk bantu org? kita wat ape2 pon krn niat,n niat tu la perisai kita. jika kita mmg niat sgt2 nk tlg org,msti ssh nk kne karan tu sket..i know,anda akn ckp,"ala,msti ade kne karan.." tu sbb iman kne kuat buat kerjaya ni,ingat dlu mse para sahabat berdakwah kat satu tempat,pembesar dia antr wanita bogel ntok seduce,tp last2 wanita bogel tu lari balik istana mnangis teresak2 sbb kne 'karan' si pendakwah balik...so,ape perlu kita buat? persiapkan diri kita sebaiknya,dan moga kita mampu mngawal diri kita sebaiknye..

    nurlisa kamal said...

    dalam islam ada keharusan apabila doc lelaki nk pegang patient wanita. :)

    so dont worry. islam tu agama yang mudah. so mudahkan lah yang sudah sedia mudah.. :)


    regarding meja irp... yes, soal jarak jgn dekat, namun menjarakkan yang rapat. itu yg patut dilakukan. :)

    allahua'lam. :)

    +firdausmatnoh+ said...

    ye,btol tu..maybe masih byk yg perlu sy cari,dan pelajari..especially dlm bidang perubatan,islam da menggariskan ketetapan yang menjamin iman dan kesihatan kedua belah pihak,pesakit dan doktornye,tp blm study lg kat situ,insya'allah bila da tau nnt,sy akan update..moga anda mengikutinye kelak..:)

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...